Gepost op

iPhone tip: stel Night Shift in

iPhone tip stel Night Shift in

iPhone tip: stel Night Shift in
Deze week sprak ik een collega. Die gaf aan dat hij altijd zijn telefoon mee naar bed neemt om nog even de laatste nieuwtjes door te nemen. Vaak tot in de late uurtjes, want de tijd vliegt voorbij als je lekker bezig bent. En zelf betrap ik me er ook op. Maar de laatste social media check voor het slapengaan duurt toch altijd nét een kwartiertje langer dan gepland.

Ik hoor het mijn ouders nog zeggen: ‘Niet zo dicht op de tv zitten, daar krijg je slecht ogen van’. Maar eigenlijk zijn we allemaal juist vaker en dichter op onze schermen gaan zitten. En dat is slecht voor onze gezondheid, speciaal voor onze ogen. Gelukkig kunnen we daar ook zelf wat aan doen, en zelfs zonder dat je je iPhone weg hoeft te doen.

Hou je scherm iets verder weg
We zitten te dicht op ons scherm, waardoor onze ogen heel hard moeten werken. Gemiddeld houden we onze iPhone op 20 cm vast. Probeer je telefoon iets verder weg te houden: 40 cm van je gezicht zou al een stuk beter zijn.

Iets vaker knipperen
We knipperen minder met onze ogen als we een telefoon gebruiken. Ongeveer 4 keer minder dan normaal. Omdat we met onze ogen knipperen worden onze ogen vochtig gehouden. Minder knipperen zorgt ervoor dat je ogen droger worden en dat je ogen sneller geïrriteerd kunnen zijn. Iets vaker knipperen dus als je met je iPhone bezig bent.

Stel Night Shift in
Je telefoon geeft blauw licht af. Dat is superhandig als je op een zonnig perron staat te wachten op de trein, want dan kan je nog steeds je scherm lezen. Lig je ’s nachts in je bed nog even het wereldnieuws te checken, dan is dat blauwe licht superirritant. Je hersenen krijgen namelijk door dat licht het signaal dat het nog midden op de dag is en vervolgens maken ze een stofje aan dat je wakker houdt, in plaats van melatonine, dat zorgt dat je in slaap valt.

Nu zit er op je iPhone (en op je iPad en je Mac) de superhandige instelling: Night Shift. Daarmee pas je de kleuren op je beeldscherm aan. En dat maakt je scherm – in de avonduren – een stuk rustiger voor je ogen.

Hoe je dat doet?
Ga naar ‘instellingen’ en naar ‘Beeldscherm en helderheid’. Ga naar het kopje ‘Night Shift’. Als je kiest voor ‘gepland’, dan kan je 2 tijdstippen kiezen waartussen je beeld minder blauw licht moet uitstralen. Ik heb dat ingesteld tussen 22.00 en 0700. Je kunt ook kiezen tussen ‘Zon onder tot zon op’ dan regelt je iPhone het lekker zelf. Met de Kleurtemperatuur kan je aangeven hoe ‘warm’ je je scherm wilt hebben.

Deze week las ik ergens de 2 minuten regel: Dingen die je in 2 minuten kunt doen, moet je ook in 2 minuten doen. Het lezen van deze blog heb je al in 2 minuten gedaan. Besteedt nu even 2 minuten aan het instellen van de Night Shift op je iPhone. Je ogen zullen je dankbaar zijn.